מדריכים לציבור הרחב

פניות  בנושא תקיפה של תושבים ע"י עורבים

בתקופה האחרונה מתקבלות במוקד העירוני פניות ציבור מתושבים  הסובלים מאיומים ותקיפות של עורבים. להלן ההתייחסות של השירות הווטרינרי העירוני לעניין:

מדוע עורבים תוקפים בני אדם?

שתי הסיבות העיקריות הן:

בתחילת הקיץ פרחוני (גוזלים בוגרים) העורבים מתחילים לעוף. הפירחונים שאינם מיומנים נופלים פעמים רבות לאדמה ואחר מכן לרוב מתאוששים בעידוד הוריהם הבוגרים. העורבים השומרים על הצאצאים עלולים להפחיד בצווחות , בתעופה מעל הראש ואף בתקיפה של בע"ח ואנשים שרק מתקרבים למקום בו  נפל הפרחון, במיוחד אם מנסים לגעת בהם.

עורב היא חיה טריטוריאלית ובקרבת הקן שלה היא עלולה לאיים ולתקוף. בנוסף, עורבים הם חיות מאוד אינטליגנטיות ורכושניות הנמשכות לחפצים נוצצים. עובדה זו גם כן עלולה לגרום לתקיפה.

מדוע עורבים ממשיכים להציק לאנשים לאחר שהם כבר לא מאיימים אליהם?

כאמור עורבים הם מאוד אינטליגנטים ובעלי זיכרון חזותי מפותח. הם לא שוכחים את הקורבן.

כיצד להימנע מתקיפה?

לא מתקרבים ולא נוגעים בגוזלים שנפלו מהעץ.

לא מגיבים לצווחות ולאיומים של העורב אלא פשוט מתרחקים מהמקום.

מה לעשות אם כבר העורב תוקף?

כאמור לא להגיב לצווחות , להתרחק מהמקום ולהיכנס למקום סגור.

ליצור קשר עם נציגי רשות הטבע והגנים שיעזרו (לאחר בדיקה אם יש צורך ממשי לכך) לפנות ולהרחיק את העורבים.. מספר המוקד *6911

אם הבעיה לא נפתרת ניתן ליידע את השירות הווטרינרי העירוני דרך המוקד העירוני. יש לקחת לתשומת הלב כי עורבים היא חיית בר שהטיפול בה הוא בסמכות של רשות הטבע והגנים.

 

מדריך למאמץ כלב חדש ברשות המקומית

ראשית מזל טוב ! כלבכם החדש הוא בן משפחה חדש שיביא המון הנאות אך גידולו מחייב גם אחריות וחובות. השירות הווטרינרי העירוני ישמח לסייע לכם ככל הניתן במידע והכוונה הנדרשים לטובת גידול הכלב באופן בריא וידידותי הן לכלב עצמו,למשפחתו ולסביבתו.

חיסון כנגד מחלת הכלבת, שיבוב ורישיון להחזקת הכלב:

מחלת הכלבת היא מחלה נגיפית (ויראלית) התוקפת את מערכת העצבים המרכזית.  מדובר במחלה קטלנית, אשר עם הופעת סימניה הקליניים הראשונים, באדם או בבע"ח, גורמת למוות תוך ייסורים קשים. עד היום טרם נמצאה תרופה ו/או טיפול אחר העשויים להציל את מי שחלה במחלה. מדינת ישראל נמצאת באזור הנגוע במחלה זו. לכן, כל כלב מחויב ע"פ חוק לקבל חיסון כנגד המחלה פעם בשנה, החל מגיל 3 חודשים.

במעמד החיסון כנגד כלבת בעלי הכלב מחויבים בנוסף בתשלום שנתי בעבור רישיון החזקת הכלב בעיר. החל מגיל 6 חודשים האגרה בעבור רישיון הינה מופחתת באופן משמעותי לבעלי כלבים שהינם מעוקרים ומסורסים, במטרה לעודד עיקור וסירוס.

כאשר מדובר בכלב צעיר שזהו החיסון הראשון שלו (כאמור בגיל 3 חודשים) קיימת חובה לשבבו. השבב האלקטרוני הינו מוצר אלקטרומגנטי שגודלו כגרגיר אורז. השבב מוחדר מתחת לעור באמצעות מזרק מיוחד. ניתן לשבב כל כלב מגיל 3 חודשים ובכל גודל. באמצעות קורא שבבים ניתן לאתר את בעלי הכלב באם אבד.

את חיסון הכלבת, השיבוב והתשלום בעבור רישיון החזקה ניתן לבצע אצל רופאים ווטרינרים פרטיים או בשירות הווטרינרי

חיסונים וטיפולים מונעים במרפאות וטרינריות:

החיסון המשושה הינו חיסון כנגד 6 מחלות נפוצות התוקפות כלבים ובעיקר גורים. כאשר מדובר בגורים יש לבצע את החיסון החל מגיל חודש וחצי ולחזור עליו פעם נוספת או פעמיים לאחר כשלושה שבועות בהתאם לסוג החיסון בו השתמש הרופא הווטרינר. חשוב לא להוציא את הגור מהבית עד 3 ימים אחרי חיסון המשושה האחרון. הגור יכול להדבק במחלות מהפרשות של כלבים חולים, אפילו שנה אחרי שעבר בסביבה כלב חולה. כמו כן חשוב מאוד לשים לב לכל סימן מקדים של מחלה, כגון שלשול, הקאות, חוסר תיאבון, עייפות יתר, שיעול, הפרשות מהאף או מהעיניים במיוחד אצל גורים קטנים, ולא לחכות עם הפניה לרופא הווטרינר.

כלבים בוגרים מומלץ לחסן בחיסון משושה פעם בשנה.

תולעת הפארק מצויה ברחבי הארץ ועלולה לגרום למות הכלב ללא סימנים מוקדמים. מומלץ לטפל בכלב בזריקה של חומר כימי אצל רופא וטרינר פרטי כל 3 חודשים.

טיפול נגד תולעי מעיים ניתן בכדור אחת לחצי שנה התלוע הוא כנגד תולעי מעיים שטוחות ועגולות.

פרעושים וקרציות הם טפילים לא רצויים. הם מעבירי מחלות, חלקן מסוכנות שיכולות לעבור לאדם. כמו כן הם גורמים לבעיות עור לכלב. טיפול מונע כנגד קרציות ופרעושים ניתן באמצעות תרסיס,אמפולות,שמפו ואו קולר. ישנם אמצעים שיעילים כנגד רק חלק מהטפילים ובכל מקרה יש להתייעץ עם רופא וטרינר בנוגע לתכשיר המתאים לכלב ולתנאי סביבתו.

עיקור וסירוס

בראשית וראשונה עיקור וסירוס כלבים מיועד למניעת ריבויים הבלתי מבוקר. במדינת ישראל קיימים עשורות אלפים של גורים נטושים חסרי בית עקב ריבוי לא מבוקר. לעיקור וסירוס יש גם יתרונות בריאותיים בעבור הכלב. מדובר בפרוצדורה כירורגית שגורה אצל רופאים וטרינרים פרטיים שהסיכונים והסיבוכים ממנה הינו יחסית מינימליים אך קיימים. ניתן לעקר ולסרס כלבים החל מגיל 6 חודשים. לכלבים מעוקרים ומסורסים קיימת אגרת רישיון שנתית מופחתת.  כלבים מגזעים מסוכנים מחייבים ע"פ חוק לעבור עיקור וסירוס מגיל 6 חודשים.

רצועה ומחסום:

ברחוב קיימות סכנות רבות לכלבים שלנו, בעיקר סכנה מפני רכבים חולפים אבל קיימות סכנות נוספות כגון מריבות כלבים, הרעלות ועוד. את הכלבים שלנו יש לשמור בבית. לפי החוק יש לטייל אתם רק תחת השגחה של אדם בוגר וכאשר הם קשורים ברצועה. כלבים מסוכנים מחויבים גם במחסום פה וברצועה שאורכה לא עולה על 2 מטר.

פארקים לכלבים:  

בפארקים לכלבים ניתן לשחרר כלבים מרצועה ובמקום קיימות שקיות לאיסוף צואה. אין להכניס לפארקים לכלבים כלבים מסוכנים,תוקפניים או כלבות מיוחמות. ניתן למצוא את רשימת הפארקים באתר האינטרנט של השירות הווטרינרי או העירייה .

מידע נוסף:

בעלי כלבים מחויבים לאסוף את צואה כלבם.

אין לתת לכלב תרופה ללא מרשם רופא וטרינר. תרופות של בני אדם עלולות להיות רעילות לכלבים.

מומלץ להזין כלב באוכל מסחרי. הזנת כלב על בסיס שאריות מזון אנושי אינן יכולות לספק את כל צרכיו. ישנם מזונות שלא מומלץ לתת לכלב לאכול ויש להתייעץ בנושא זה עם רופא וטרינר פרטי.

רחצת כלב- בשל רגישות הגורים, מומלץ לחכות עד גיל חצי שנה לפני הרחצה הראשונה. בהמשך יש לרחצם רק עם מוצרים המיועדים לכלבים ובתדירות שאינה עולה על פעם בחודש.